Endodoncie

Zabývá se nemocemi zubní dřeně, resp. kořenového systému (endodontu), a ošetřením těchto stavů. Postižení zubní dřeně je často bolestivé a proto vede pacienta k návštěve stomatologa. Úspěšnost následného endodontického ošetření často rozhoduje o dalším bytí či nebytí zubu, ovlivňuje plánování protetických prací, má vliv na onemocnění dásní.

K čemu dochází?

Uvnitř každého zubu se nachází zubní dřeň – tvořená cévami a nervy. Nejčastější příčinou poškození - zánětu zubní dřeně - je bakteriální infekce šířící se z hlubokého kazu, podráždění rozsáhlou preparací a vysušením (např. při okorunkování zubu), úrazy zubů atd. Co je cílem ošetření kořenového kanálku?

Cílem endodontického ošetření je ve všech případech:

• odstranění poškozené, infikované nebo mrtvé zubní dřeně
  • desinfekce vnitřku zubu
  • opracování kořenových kanálků
  • zaplnění kanálků kořenovou výplní

V některých situacích je nutné provést endodontické ošetření i u zubů zdravých, např. z protetických důvodů. Samotné opracování kořenových kanálků se provádí ručně nebo strojově. Cílem je rozšířit kanálky tak, aby uvnitř nezůstaly zbytky infikovaných tkání a aby bylo možné prostor zaplnit kořenovou výplní.

Endodoncie nebo extrakce?

Endodoncie je základním ošetřením, které má být provedeno na prvním místě. Pokud je provedeno správně, existuje veliká šance na trvalé zhojení „váčků“.

Extrakce Vytržení zubu je posledním řešením, pokud selhaly všechny předcházející pokusy o odstranění příčiny zánětu. V určitých velmi výjimečných případech, pokud je z jiného důvodu prognóza zubu špatná, se přistupuje k extrakci rovnou.

Webdesign by Lewest.cz